Mindfulness, aneb užij si den. A to i v den voleb.

Naše moderní civilizace ovládá jedno velké umění. Umíme se pořádně vystresovat. Někam neustále spěcháme, občas až moc přemýšlíme a stále bojujeme s vnitřní tenzí a nejistotou. A s tím, že nám zbývají necelé dva dny do voleb, tak se někteří i trápíme přemýšlením nad věcmi, kde to nemáme v moci. My totiž u toho vyjednávacího stolu pak sedět nebudeme a náš příspěvek je zhruba jedna pětimiliontina do řešení celé zapeklité situace. Musíme se hodit do klidu, musíme si užít to, čemu se moderně říká mindfulness. Taky se tomu říká meditace, i když v křesťanství máme podobné slovo - rozjímání.

Náš velký problém je, že žijeme minulostí a budoucností. Nesoustředíme se na to, co máme teď. Neustále jenom řešíme, co jsme mohli udělat jinak, co se nám povedlo, co jsme kde řekli, co kdo řekl o nás. A pak řešíme, co budeme dělat v budoucnu, jak si udržíme práci, jakou další pozici bychom měli chtít a usilovat o ni. A přitom zapomínáme, že si taky máme užít dnešek. A z toho pramení to, že úplně zapomínáme oslavit den a oslavit tak trochu i to, že žijeme.

To, že tu jsme, bereme jako samozřejmost. Ale vůbec si neuvědomujeme, že by bylo fajn se taky na chvíli zastavit a užít si ten den.

Často se také trápíme tím, že přemýšlíme o věcech, které nedokážeme ovlivnit. A místo toho, abychom si jasně řekli, že na tohle vliv prostě nemáme a netrápili se tím, tak nám jedou v hlavě scénáře. Jasně, taky nechci mít Orbána ve Strakovce, ale můžu to ovlivnit v tenhle moment jinak, než tím, že půjdu a budu volit? Nijak jinak to ovlivnit nemůžu a tak půjdu volit a budu věřit, že nejsem sám.

Samozřejmě, snadno se to řekne, ale hůř se to dělá. Je potřeba se několikrát denně na chvíli zastavit a věnovat se jenom sám sobě. Užívat si ten moment, nemyslet na minulost a neplánovat si budoucnost. Jde čistě jenom o to, užít si sám sebe a své okolí.

Co je mindfulness?

Mindfulness se dá do češtiny přeložit nejlépe jako všímavost nebo si musíme vystačit se starým českým slovem rozjímání. Všímavost je základní lidská schopnost být plně přítomen, uvědomovat si, kde jsme a co děláme, a nereagovat přehnaně na to, co se kolem nás děje.

Všímavost je vlastnost, kterou již každý člověk má, není to něco, co byste si museli vykouzlit, jen se k ní musíte naučit přistupovat.

Druhy cvičení všímavosti

Všímavost je sice vrozená, ale lze ji kultivovat pomocí osvědčených technik. Zde je několik příkladů:

  • Meditace vsedě, v chůzi, ve stoje a v pohybu (je možná i vleže, ale často vede ke spánku);
  • Krátké pauzy, které vkládáme do každodenního života;
  • Spojení meditační praxe s jinými aktivitami, jako je jóga nebo sport.

A jaké má Mindfulness přínosy?

Když meditujeme, nepomáhá fixovat se na přínosy, ale spíše jen praktikovat, a přesto přínosy existují, jinak by to nikdo nedělal.

Když jsme všímaví, snižujeme stres, zvyšujeme výkonnost, získáváme vhled a uvědomění díky pozorování vlastní mysli a zvyšujeme pozornost vůči blahu druhých.

Meditace všímavosti nám dává v životě čas, kdy můžeme pozastavit posuzování a uvolnit svou přirozenou zvědavost ohledně fungování mysli a přistupovat ke svým zkušenostem s vřelostí a laskavostí k sobě samým i k druhým.